Børne- og ungeindsats

Specialiseret støtte til børn og unge med autisme i mistrivsel eller skolevægring
Print brochure

Formål

Indsatsen tilbydes efter Barnets Lov som en helhedsorienteret og tværfaglig støtte til børn og unge i mistrivsel. Forløbet har særligt fokus på ufrivilligt skolefravær og mistrivsel hos børn med autisme (ASF) og/ eller AD(H)D.

Formålet er at skabe trivsel, stabilitet og udvikling for barnet eller den unge og familien omkring. Vi arbejder tæt sammen med hjem, skole og netværk for at sikre, at barnet oplever sig forstået, anerkendt og støttet. Samtidig får omgivelserne redskaber til at skabe varige, positive forandringer.

Målet er at:

  • reducere mistrivsel og skolefravær gennem styrkelse af barnets mestringsstrategier
  • støtte og inddrage netværket omkring barnet i at håndtere udfordringerne
  • fremme samarbejde på tværs af familie, skole, fritidstilbud og kommune, så indsatsen bliver sammenhængende og meningsfuld

Børne- og ungeindsats

Specialiseret støtte til børn og unge med autisme i mistrivsel eller skolevægring
Print brochure

Formål

Indsatsen tilbydes efter Barnets Lov som en helhedsorienteret og tværfaglig støtte til børn og unge i mistrivsel. Forløbet har særligt fokus på ufrivilligt skolefravær og mistrivsel hos børn med autisme (ASF) og/ eller AD(H)D.

Formålet er at skabe trivsel, stabilitet og udvikling for barnet eller den unge og familien omkring. Vi arbejder tæt sammen med hjem, skole og netværk for at sikre, at barnet oplever sig forstået, anerkendt og støttet. Samtidig får omgivelserne redskaber til at skabe varige, positive forandringer.

Målet er at:

  • reducere mistrivsel og skolefravær gennem styrkelse af barnets mestringsstrategier
  • støtte og inddrage netværket omkring barnet i at håndtere udfordringerne
  • fremme samarbejde på tværs af familie, skole, fritidstilbud og kommune, så indsatsen bliver sammenhængende og meningsfuld

Målgruppe

Indsatsen henvender sig til børn og unge i alderen 6–18 år, der er diagnosticeret inden for autismespektret (ASF) og/eller AD(H)D og som oplever mistrivsel eller ufrivilligt skolefravær.

Vores erfaring viser, at denne målgruppe ofte har brug for en specialiseret og koordineret indsats, hvor både barn, familie, skole og andre aktører inddrages aktivt.

Tilgangen retter sig derfor ikke alene mod barnet eller den unge, men mod hele netværket, herunder forældre, pårørende, lærere, pædagoger og sagsbehandlere. Derfor arbejder vi helhedsorienteret med fokus på fælles mål for barnets trivsel og udvikling.


Indhold i indsatsen

Den helhedsorienterede indsats kan bestå af:

  • Psykoedukation: Skabelse af fælles forståelse af autismediagnosen og dens betydning for barnet og dets omgivelser.
  • Inddragelse af barnets perspektiv: Barnets stemme, oplevelser og ønsker inddrages aktivt gennem hele forløbet.
  • Målrettet træning og mestring: Arbejde med udvikling af konkrete strategier til at håndtere hverdagen og styrke barnets mestringsevne.
  • Samarbejde med skolen: Rådgivning og vejledning af skolens personale for at sikre autismevenlige læringsmiljøer og understøtte barnets deltagelse og trivsel.
  • Pædagogisk tilpasning: Fokus på metoder, der fremmer både social og faglig udvikling, og som kan fastholdes af barnet og dets netværk.

Indsatsen tilpasses altid barnets individuelle behov og foregår i tæt samarbejde med familie, skole og øvrige samarbejdspartnere.


Opsummeret formål

Indsatsen efter Barnets Lov har til hensigt at:

  • fremme trivsel og deltagelse for børn og unge i mistrivsel
  • styrke familie- og netværkssamarbejdet omkring barnet
  • reducere skolefravær og psykisk belastning
  • og sikre en koordinering af indsatser på tværs af skole, hjem og kommune

Kontakt os

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram